Zamknij

Nauczycielu z Dolnego Śląska, zwolnij ich z teorii!

15:06, 06.06.2019 | M.M.
REKLAMA
Skomentuj

Już ponad stu nauczycieli ze szkół średnich z całej Polski, wśród nich np. nauczyciele z VIII LO we Wrocławiu czy I LO w Lubinie, wprowadziło projekty społeczne w swojej szkole realizowane w ramach praktycznej olimpiady Zwolnieni z Teorii. Dołączyć do niej mogą kolejni nauczyciele z Dolnego Śląska, niezależnie jakiego przedmiotu uczą. Organizatorzy olimpiady zapraszają nowych nauczycieli na spotkanie inaugurujące grupę Nauczyciele Zwolnieni z Teorii, które odbędzie się 10 czerwca o godz. 17.00 w Centrum Rozwoju Zawodowego "Krzywy Komin" przy ul. Stanisława Dubois 33-35a we Wrocławiu. Wstęp wolny, obowiązują zapisy.

Nauczyciele Zwolnieni z Teorii to grupa nauczycieli ze szkół średnich edukujących przez praktykę. Urozmaicają oni tradycyjny program nauczania o realizację przez ich uczniów własnych projektów społecznych w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii. Dzięki temu młodzież realnie wpływa na pozytywną zmianę w swoim otoczeniu, realizując m. in. takie akcje jak stworzenie gry planszowej związanej z bohaterami Powstania Warszawskiego, zorganizowanie cyklu szkoleń z języka migowego, zbudowanie drona badającego czystość powietrza czy kilkumetrowego pianina na użytek lokalnej społeczności. Dodatkowo młodzi ludzie rozwijają praktyczne kompetencje potrzebne na rynku pracy jak rozwiązywanie problemów, komunikacja czy przywództwo. Poprzez prawdziwe projekty uczą się zarządzania, pracy zespołowej, zdobywają międzynarodowe certyfikaty pomocne przy szukaniu pracy lub rekrutacji na studia zagraniczne oraz rozbudzają w sobie moc do realizacji celów życiowych.

Obecnie już ponad stu nauczycieli w Polsce wprowadziło projekty społeczne w swojej szkole w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii. Efektem ich działań jest trzykrotny wzrost ukończenia projektów przez uczniów z danej szkoły, w porównaniu do projektów realizowanych bez udziału nauczycieli. Wspierający opiekun w postaci nauczyciela, który inspiruje młodzież oraz z serdecznością i wiarą w ucznia towarzyszy przy realizacji projektu, powoduje że trzy razy więcej uczniów w pełni uczy się pracy w grupie, rozwiązywania problemów, pobudza swoją kreatywność, a na końcu czuje ogromną satysfakcję ze zrealizowania projektu do końca.

Jak widać wsparcie nauczycieli w realizacji projektów społecznych przez uczniów jest kluczowe. Dlatego Zwolnieni z Teorii wystartowali z kampanią „Bądź ich inspiracją” (film zrealizowany w ramach kampanii można obejrzeć pod linkiem: https://youtu.be/R87iXZ_H77g) zachęcającą do wstąpienia do tej grupy innowacyjnych nauczycieli, którzy świadomi wyzwań współczesnej edukacji robią rzeczy przełomowe i nowoczesne. Jednocześnie wzmacniają swoje kompetencje pedagogiczne oraz budują relacje z uczniami, które motywują obydwie strony do współpracy i efektywniejszego działania. – Współpraca z uczniami przy realizacji projektów w ramach Zwolnionych z Teorii to niesamowita przygoda dla nauczycieli z pasją, którzy lubią nowe wyzwania i pozytywną energię towarzyszącą tej niecodziennej współpracy. Ogólnie przyjęta rola nauczyciela jest taka, że stoi on po jednej stronie, a uczniowie po drugiej, klasyczna ex cathedra. Natomiast dla mnie jest to sukcesywna nauka pracy z młodzieżą na partnerskich warunkach. Z każdym nowym rocznikiem, który przychodzi do naszej szkoły, na nowo odkrywam nie tylko to, czego ja ich mogę nauczyć, ale także to, czego oni mogą nauczyć mnie, żeby tak pokierować kolejnymi projektami, by uczniowe jak najbardziej efektywnie mogli wykonywać to, co sobie zaplanowali – tłumaczy Mariola Lech, nauczycielka przedsiębiorczości w I LO w Lubinie, która wspierała młodzież w realizacji m.in. takiego projektu jak „#uśmiechnij_się” mającego na celu rozwiązanie problemu braku energii, szczęścia i ogólnej posępności społeczeństwa.

W ramach grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii jej członkowie będą mogli korzystać ze wsparcia ekspertów biznesowych, materiałów na lekcje czy szkoleń, a od września 2019 r. także z nowoczesnej platformy stworzonej przy wsparciu Google.org, charytatywnego oddziału Google. Od nauczyciela będzie zależało, jak mocno zechce zaangażować się w ten proces. Może zacząć od roli inspiratora, który wspiera uczniów na początkowym etapie projektu. Może też realizować przykładowe scenariusze lekcji na podstawie przygotowanych przez organizatorów materiałów lub pełnić rolę eksperta, na przykład dla innych nauczycieli ze swojej szkoły.

Nauczyciele z woj. dolnośląskiego, którzy chcieliby dołączyć do grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii i wspierać swoich uczniów w realizacji projektów społecznych, a tym samym otrzymać od nich niesamowity zastrzyk energii oraz rozwijać z nimi zupełnie nowy rodzaj relacji - momentami partnerski, ale jednocześnie budujący autorytet nauczyciela - mogą przyjść na regionalne spotkanie inaugurujące, które odbędzie się w poniedziałek, 10 czerwca o godz. 17.00 w Centrum Rozwoju Zawodowego "Krzywy Komin" przy ul. Stanisława Dubois 33-35a we Wrocławiu. Dowiedzą się na nim m.in.: jak rozwijać praktyczne kompetencje u swoich uczniów; jak zachęcać młodzież do działania; jak wdrażać metodę projektową w szkole, tak jak to robią na Harvardzie; jaka jest rola Nauczyciela Zwolnionego z Teorii oraz jakie materiały otrzymają. Poznają też innych Nauczycieli Zwolnionych z Teorii, którzy opowiedzą o swoich doświadczeniach.  

Do grupy może zgłosić się każdy nauczyciel szkoły średniej, niezależnie od tego jakiego przedmiotu uczy. Na spotkanie w Krzywym Kominie można zarejestrować się na stronie www.nauczyciele.zwolnienizteorii.pl wypełniając formularz „Dołącz do nas”. Grupa Nauczyciele Zwolnieni z Teorii tworzona jest przy wsparciu Google.org, Pracuj.pl i Allegro.

***

Zwolnieni z Teorii to ogólnopolska olimpiada z projektów społecznych. Powstała w 2014 roku, by dać każdemu młodemu człowiekowi możliwość tworzenia własnych projektów społecznych i nabywania kompetencji przyszłości, takich jak: współpraca, komunikacja czy przywództwo. Olimpiada polega na współpracy uczestników poprzez platformę internetową www.zwolnienizteorii.pl, opartą o nowoczesną metodę nauczania polegającą na tym, że robiąc prawdziwy projekt społeczny, rozwija się praktyczne kompetencje potrzebne w życiu zawodowym.

(M.M.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA

Komentarze (0)

Brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

© walbrzych365.pl | Prawa zastrzeżone